Wysoki cholesterol

Wpis blog Milena Nosek dietetyk cholesterol #metkabaletka #dance #dancer #taniec

 – może dotyczyć także Ciebie…!!!!

Cholesterol to związek chemiczny niezbędny do funkcjonowania organizmu. Dzieli się na dwa rodzaje, z czego jedna jest korzystna, druga – w nadmiarze – niebezpieczna. Problem wysokiego LDL-cholesterolu, czyli tego drugiego, nie dotyczy tylko osób w wieku dojrzałym. Również dzieci i młodzież mogą go mieć. Potrzebna jest wówczas rozwaga dietetyczna. Stężenie cholesterolu bada się z krwi.

Oto lista bezpiecznych produktów, które nie podnoszą stężenia „złego” cholesterolu (LDL):

– chudy twaróg, jogurt naturalny, kefir, maślanka

– chude wędliny drobiowe

– jajka (5 w tygodniu)

– wędzony łosoś, makrela, szproty, sardynki

– wszystkie warzywa surowe i gotowane

– czerwona fasola

– soczewica

– ziemniaki tradycyjne i słodkie (bataty)

– czerwony grejpfrut, kiwi, gruszka, czerwone winogrono, borówki amerykańskie, maliny, truskawki, jeżyny

– suszona żurawina

– awokado (miękkie)

– komosa ryżowa

– ryż brązowy

– makaron ryżowy

– płatki owsiane

– amarantus (surowy do ugotowania lub ekspandowany)

– kasza gryczana, biała (nieprażona)

– pieczywo pełnoziarniste z pestkami dyni, słonecznikiem, lnem / orkiszowe / graham

– pestki dyni, nasiona słonecznika, sezam, len, płatki migdałowe, orzechy nerkowca

– olej rzepakowy (do wszystkiego), olej lniany – tylko na surowo i inne oleje roślinne

– mielony ostropest plamisty – do jaj, serów, sałatek, kasz, ryżu, makaronu

– zioła, kurkuma, słodka papryka, czubrica

– zielona herbata, napar z pokrzywy, rumianku, kopru włoskiego