Masz chrypkę? Zmień dietę!

Boli cię gardło? Masz chrypkę? Niekoniecznie wspomniane dolegliwości trzeba od razu kojarzyć z infekcją czy innymi, poważniejszymi schorzeniami. Czasami wystarczy zmienić codzienne menu, aby poprawić kondycję narządów głosu i układu oddechowego.

Co prawda to, co spożywasz nie trafia bezpośrednio do krtani i położonych w niej fałdów głosowych, jednak nie jest obojętne dla organizmu i warunków, w jakich one pracują. Tak naprawdę całokształt sposobu żywienia determinuje kondycję wszystkich układów, jednak można stworzyć listę produktów, które sprzyjają prawidłowej pracy narządów głosu , ale przede wszystkim tych wywołujących w nich dyskomfort. Pamiętaj, że reakcje organizmu na poszczególne produkty są indywidualne. Poniższe propozycje list dotyczą przede wszystkim czasu, w którym praca głosem jest wzmożona.

NIE

Chrzan, czosnek, cebula, papryka, kalafior, brokuł, rzodkiewka, czereśnie, cytryna, pomarańcza, mandarynka, grejpfrut, kiwi, banany, kefir, maślanka, orzechy, czekolada, ciastka, chałwa, pieczywo razowe, ostre przyprawy, anyż, lukrecja, len mielony, nasiona słonecznika, rabarbar, potrawy smażone, mocna herbata i kawa, czerwone mięso, smalec.

TAK

Mango, morela, maliny, jeżyny, nektaryna, brzoskwinia, sok marchwiowy (naturalny, jednodniowy), aloes, kasze, orkisz, słaba herbata np. zielona z rokitnikiem, dowolna sałata z oliwą lub olejem i pomidorem, szpinak, ziemniaki, dynia, bakłażan, cukinia, karczoch, awokado, olej lniany, arganowy i inne oleje roślinne, ziarno lnu, suszone owoce (najkorzystniej ekologiczne), potrawy oraz niesłodzone napoje o letniej temperaturze, duszone, gotowane lub parowane, liść laurowy, kozieradka, majeranek, szałwia.

Zadbaj o płyny…

Niedostateczne nawilżenie błon śluzowych przyczynia się często do uszkodzenia fałdów głosowych w czasie ich drgań. Nie mogą wówczas spełniać swojej funkcji i nie są także chronione przez śluz. Co więcej przy wysiłku głosowym fałdy „puchną”, dochodzi do ich przekrwienia i nieprawidłowego zwierania. W ciężkich postaciach mogą tworzyć się polipy, guzki głosowe i inne schorzenia. Ilość płynów należy dostosować do stylu życia (jeśli jesteś aktywny fizycznie, zapotrzebowanie wzrasta) i stanu zdrowia (np. schorzenia układu wydalniczego). Najkorzystniej wypijać niegazowaną wodę mineralną, słabą herbatę, napary z melisy, mięty, lipy czy rumianku. Wszystkie płyny powinny mieć letnią temperaturę.

Może zainteresuje Cię też...